MÓZG AKTYWACJA | Wakacje dla mózgu
147
post-template-default,single,single-post,postid-147,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Wakacje dla mózgu

15 Lip Wakacje dla mózgu

Technologia cyfrowa całkowicie przenika nasze życie. Smartphone w kieszeni, słuchawki w uchu i laptop gdzieś w zasięgu ręki. To nasza codzienność. Ale może jednak warto na jakiś czas zapomnieć, że żyjemy w epoce cyfrowej? Na przykład na czas wakacji…



Rozwój technologii umożliwia nam wykonywanie coraz więcej pracy i przez to obarczamy siebie coraz większą liczbą zadań. Zwracamy uwagę na wszystko, bez głębszego koncentrowania się na czymś konkretnym. Prowadzimy wirtualne pogawędki, przeglądamy ciągle nowo pojawiające się zdjęcia w Internecie, śledzimy wiadomości. Jest to trwałe rozkojarzenie uwagi, które według specjalistów ma negatywne skutki dla naszego mózgu.


Praca przy komputerze często przerywana jest sprawdzaniem aktywność znajomych na portalach społecznościowych, odpisywaniem na sms-y… Specjaliści nie mają dla nas dobrych wiadomości w tym obszarze – nasze mózgi nie są w stanie przez dłuższy czas efektywnie pracować w stanie takiego rozkojarzenia uwagi. W efekcie tego powstaje specyficzny rodzaj stresu, podczas którego mózg sygnalizuje nadnerczom konieczność wydzielania kortyzolu i adrenaliny. Oba te hormony stresu dodają nam energii do działania, usprawniają pamięć i szybkość uczenia się. Na dłuższą metę jednak ich działanie zaburza zdolności poznawcze, prowadzi do depresji i zmienia sieć neuronową w tych obszarach mózgu, które kierują naszym myśleniem i nastrojem (hipokamp, ciało migdałowate, kora przedczołowa). Gdy taki stan trwa dłuższy czas może nawet przekształcić głębokie struktury mózgu!


                              Odpoczynek jest niezbędny, by przywrócić umysłowi pełną formę



Osoby, które trwale doświadczają rozkojarzenia uwagi, po wylogowaniu się są zmęczone i rozdrażnione. Popełniają też więcej błędów i mają trudności ze skupieniem uwagi.


Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda eksperymentalnie wywoływali łagodną formę rozkojarzenia uwagi u badanych osób poprzez wykonywania zadania wizualnego (informowanie o kierunku trzech linii w lewym dolnym rogu monitora), a następnie zredukowali ją poprzez drzemki i zróżnicowanie zadań umysłowych. Wyniki badanych osób pogarszały się do pewnego momentu jednak po krótkiej drzemce (20-30 minut) i zróżnicowaniu zadania, wyniki ponownie się poprawiały.


Wyniki badań naukowców wskazują zatem, że odpoczynek jest niezbędny, by zregenerować sieci neuronów w mózgu i przywrócić umysłowi pełną formę!


Brak komentarzy

Dodaj komentarz