MÓZG AKTYWACJA | Trening umysłu – kontrolowanie myślenia
369
post-template-default,single,single-post,postid-369,single-format-video,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Trening umysłu – kontrolowanie myślenia

24 Wrz Trening umysłu – kontrolowanie myślenia

Posiadamy ograniczony zapas energii umożliwiający taką aktywność, jak podejmowanie decyzji i kontrola impulsów – i kiedy go zużyjemy nie mamy już energii na kolejną aktywność – mówi prof. Baumeister.

Zgodnie z badaniami profesora Roya Baumeistera z Floryda University – kora przedczołowa, która znajduje się z przodu twojej głowy, zużywa paliwo metaboliczne – glukozę i tlen w znacznie szybszym tempie niż to sobie możesz wyobrazić!

Dzieje się to w momencie, gdy nad czymś intensywnie myślisz, wykonujesz złożone analizy, tworzysz plany czy podejmujemy ważne decyzje. Z tego właśnie powodu po całym dniu intensywnej pracy czujesz zmęczenie i najchętniej oddałbyś się relaksowi i nad niczym ważnym już nie pracował. 

Co zatem zrobić, gdy masz dzień pełen zadań i obowiązków do wykonania i twój mózg przez cały dzień musi być zdolny do precyzyjnego myślenia?

Okazuje się, że istnieją bardzo efektywne sposoby zarządzania swoimi myślami, tak aby pobierały jak najmniej energii z i tak już zapracowanej kory przedczołowej. Nazwałam to oczyszczaniem mózgu ze spamu!

Przez twój mózg w każdej chwili przepływa mnóstwo myśli, co zdaniem prof. Baumeistera męczy korę przedczołową – nasze mózgowe narzędzie do myślenia. Zauważ jednak, że nie wszystkie twoje myśli dotyczą naprawdę ważnych spraw. Czasami roztrząsamy sytuacje z przeszłości, wracamy do minionych zdarzeń i odtwarzamy je w umyśle tak, jakbyśmy na nowo je przeżywali. Martwimy się tym co ma nastąpić w przyszłości… To wszystko to spam, który zużywa energię twojej kory przedczołowej, przez co nie starcza ci jej na bardziej precyzyjne myślenie, które potrzebne jest m.in. do podejmowania złożonych decyzji. Poza tym rozproszone myślenie obniża też nastrój i sprawia, że możesz się czuć podenerwowany. 

Z pomocą skutecznego zarządzania swoimi myślami przychodzi praktyka uważnej obecności czyli Mindfulness. Jeśli chcesz zaoszczędzić energię swojego mózgu, a dokładnie kory przedczołowej, zauważaj daną myśl, jaka pojawia się w twojej głowie ale nie zagłębiaj się w nią, tylko pozwól jej minąć – tak aby twój mózg postrzegał tylko to, co dzieje się tu i teraz.

Jest to jedna z najlepszych i najbardziej efektywnych technik do usuwania myślowego spamu jaką znam. Jest to stan uważnej obecności, dzięki której nasz mózg może efektywnie funkcjonować przez cały dzień ponieważ nie marnuje energii na roztrząsanie w myślach nieważnych spraw. Do innych skutecznych metod należą: pozostałe formy medytacji, np. medytacja nad oddechem, modlitwa, mantra, ćwiczenia jogi. Polecam wam jednak ćwiczenie uważności ponieważ jest to najbardziej praktyczna umiejętność, którą możesz stosować w każdej chwili dnia. 

Zachęcam ciebie, abyś na co dzień swobodnie korzystał z tej metody. 

 

 

Brak komentarzy

Odpowiedz do Anonim Anuluj Odpowiedź