Umiejętność komunikowania się z ludźmi i sprawnego zarządzania konfliktami to podstawa sukcesu w życiu. Zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i osobistej. Czasami zdarza się, że pewne sytuacje z ludźmi po prostu nas przerastają – zaczynamy się denerwować, krzyczeć, czasami nawet rzucamy przedmiotami lub w najbardziej skrajnych i niedopuszczalnych przypadkach naruszamy przestrzeń osobistą naszego oponenta, i po prostu rzucamy się na niego z pięściami. Takie sytuacje bezpośredniego ataku drugiej osoby w żadnym wypadku nie świadczą o tym, że mamy silną osobowość, potrafimy wyrazić swoje emocje czy powiedzieć, co myślimy. Osoby, które są konfliktowe w taki właśnie sposób tłumaczą swoje zachowanie i przypisują temu wielki atut. Niestety jest to prosta racjonalizacja niedopuszczalnego zachowania i świadczy o tym, że osoba, która się tak zachowuje, zalicza się właśnie do “trudnych ludzi”. Najczęściej posiada słabą świadomość tego, kim są osoby, które ją otaczają, jakie mają atuty i co mają do przekazania. Taka osoba niewiele też wie o tym, co dzieje się z nią samą podczas konfliktu, po prostu traci kontrolę nad sobą – co nie jest przejawem siły ale ogromnej słabości.
Nakładem Wydawnictwa PWN ukazała się książka Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi? , która w bardzo prosty i przejrzysty sposób tłumaczy, w jaki sposób, w trudnych sytuacjach interpersonalnych, nie tracić głowy tylko umiejętnie zarządzać trudnymi ludźmi, starając się w pełni zrozumieć ich motywy i wynieść z danej sytuacji interpersonalnej, jak najwięcej korzyści dla siebie.
W pracy, domu, podczas wakacji czy zakupów… nieustannie jesteśmy wśród ludzi. Niechęć do poszczególnych osób może wyrażać się po prostu nieutrzymywaniem kontaktu ze sobą, ograniczeniem ilości kontaktu lub nawet celowym wprawianiem się w odmienny stan świadomości (np. wypicie alkoholu), aby po tym “znieczuleniu” z kimś w ogóle móc przebywać i rozmawiać. Ostatniego sposobu nie polecam w żadnym wypadku, gdyż uszkadza zdrowie. Dobrze natomiast, gdy dokonujemy wyboru i nie przymuszamy się na siłę do utrzymywania kontaktu z kimś, kogo nie lubimy.
Czasami jednak, jesteśmy zmuszeni, aby mieć nawet codzienny kontakt z trudną osobą – może to dotyczyć sytuacji w pracy (kontakt z niekompetentnym ale zadufanym w sobie przełożonym) lub w domu (gdy na przykład opiekujemy się którymś ze swoich rodziców). W danym momencie raczej nie możemy opuścić takich relacji – nie możemy pozwolić sobie na utratę pracy, nie stać nas na zatrudnienie osoby, która zajmie się bliską osobą.
Z pomocą przychodzi poradnik, który rozwija świadomość wokół tego, co dzieje się z tobą podczas relacji z trudnymi ludźmi oraz wskazuje m.in. jak się z nimi komunikować. Pod uwagę brany jest nie tylko aspekt werbalny wypowiedzi – czyli to, co mówi do nas trudna osoba ale także cała jej komunikacja niewerbalna – czyli uczymy się zwracać uwagę na gesty tej osoby. Takie poszerzenie uwagi może doprowadzić ciebie do niezwykłych wniosków – komunikacja werbalna może być agresywna i odpychająca, natomiast mowa ciała tej osoby może być łagodna i zachęcająca! To ty wówczas zdecydujesz, na który komunikat odpowiesz i wniesiesz go świadomie do relacji.
Pamiętaj – to twoja świadomość i przytomność tego co się dzieje w relacji, tego co chce druga osoba, jak się zachowuje, co nią motywuje może pomóc relacji i pozytywnie na nią oddziaływać. Przewodnik Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi, będzie dla ciebie drogowskazem, jak to zrobić.